tisdag 28 juli 2015

Ny trapp!

Äntligen har vi tagit oss tid till att bygga en liten trapp ner till hönshuset. Detta innebär att jag inte längre behöver sätta livet till i slänten när det blir lerigt efter regn när jag ska ner till hönorna ;-) Det tog egentligen bara några timmar när vi väl satte igång. Det är inte riktigt klart än för det ska dit fylle emellan stenarna också men vi har låtit det vara några dagar så regnet fått  marken att sätta sig innan vi gör färdigt. Här kan man verkligen säga att vädret gjort sitt bästa för att hjälpa till...

Jag glömde ta en "förebild" så här har vi redan kommit igång. Ni får föreställa er att det var en grässlänt här innan.

Såhär ser det ut uppifrån grusgården. Trampstenen i överkant har vi haft där ett tag för att inte få med grus ut i gräset.

Nu har vi kommit en bit på väg. Stenarna har vi hittat på vår gård, de stod gömda under massa brännässlor och sly bakom en stenmur. Vilken skatt för en trädgårdsnörd!!

Här ligger en stor sten mitt i slänten som vi inte kunde rubba på, (syns nästan bättre på förra bilden). Den fick därför vara kvar och stenplattorna får gå förbi den. Jag bara måste komma ihåg den när jag ska planera för växtligheten eftersom det inte blir så stort jordlager här.

Nu är själva trappen färdig. När vi ändå var igång tyckte jag att det kunde bli fint med en liten stengång hela vägen samt stenläggning framför trappan till hönshuset.

 Vi fortsatte därför med att pussla ihop detta. Inte helt lätt med tunga stenar men vi börjar bli bra på detta nu ;-)

Klart! Förutom fylle mellan stenarna då... Nu ska jag bara gräva lite mer rabatt åt det hållet som stolen står på bilden. För det är ju lika bra att öka på dessa när tillfälle finns ;-) 

Önskar alla en bra dag!
Katarina

5 kommentarer:

  1. Så fint det blev! Det där borde jag verkligen ta efter. Vår "promenadväg" till hönshuset är visserligen inte brant, men upptrampad och trist.

    SvaraRadera
  2. Men vilken fin blogg du har! Så roligt att du hörde av dig på min så att jag hittade hit! Och vilka fina bilder och det här sista projektet var ju rent av vackert, vilken trappa och vilken gång! Kul!
    Och ja, harklöver är väl för fint!
    Agneta kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina fina ord och kul att du gillar bloggen! Välkommen!

      Radera
  3. Hej! Vilket lyckat projekt! Stenarna är så snygga. Vad är det för sort? Gillar verkligen att ni lät naturen tala........och att storstenen fick ligga kvar längs sidan. Det blir charm med stort C för den insatsen.

    Förstår att du trivs nu. EN väg till och från ett hönshus bör ju vara riskfri........så äggen håller sig hela ända in till stekpannan i alla fall ;-)

    Ha en fin dag. Här regnar det i håret. Men jag trivs ändå.
    Lotta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är också riktigt nöjd! Gillar att naturen får råda. Stenarna är kalksten och det har vi lite varstans i trädgården nu :-)

      Radera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!