söndag 26 juli 2015

Sommarskönheter...

I år tror jag all blomning slår nåt slags rekord. Antingen har jag helt enkelt lyckats med gödsling och växterna har hunnit etablera sig bra, eller så har vädret varit extra gynnsamt i år. Kanske en kombo ;-) Den kalla och regniga våren tror jag gjorde gott för mina växter. Vi bor ganska torrt (upplever jag det som) så allt regn hyllar jag. Att våren var kall känns mer som att alla växter har hunnit ladda upp ordentligt för att sen kunna explodera ut i blom när värmen kom.

Honungsrosen som jag har i min header. Denna blir bara större och större för vart år som går. Tror den är 5-6 år i år och hur fin som helst.


Fingerborgsblommorna är alltid stora och fina och har blommat länge i år.
Jag tycker mycket om dem och låter några få fröa av sig till nästkommande år.


Denna underbara ros har jag hämtat som ett stort skott från min farmors gamla trädgård. Jag planterade den förra året och den har tagit sig enormt bra. Jag tycker den är så himla söt och den blommar långt in på hösten. Tyvärr finns inte min farmor kvar så jag har inget namn på den.

Så fint att den skiftar i lite olika färgen tycker jag.

En fin lila Riddarsporre som jag tyvärr inte heller har nåt namn på. Tycker de är som allra finast precis när de börjar slå ut för de har så vackra knoppar. Sen blir de oftast lite gängliga och blåser omkull i nästa ögonblick så man får skynda att njuta.

Snart blommar min ena Afrikas lilja! Denna fyndade jag i höstas för en spotstyver så det ska bli spännande att få se den blomma.

1 kommentar:

  1. Härliga bilder! Så fint att ha en ros som påminner om din farmor! Måste betyda något alldeles extra. Din Afrikas lilja ser ju ut att ha varit ett riktigt kap med tanke på alla stänglar som väntar på att slå ut.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!