lördag 18 juli 2015

Vättern runt!

Idag kom vi hem från vår semester Vättern runt. Mycket trevligt och mysigt har vi haft det! Jag har min bror i Norrköping så det var det verkliga målet för resan.
Vårt första stopp var Karlsborgs fästning sen gick färden vidare mot Askersund där vi intog lunch. En mycket mysig stad där vi också besökte chokladfabriken Venus.

Eftermiddagen ägnades åt motormuseet i Motala. Kan varmt rekommenderas även för icke motor intresserade (som jag...).

Efter Motala gick färden vidare åt Norrköpingshållet. Eftersom det är spännande att campa när man är liten så gjorde vi sonen A glad genom att låna pappas campingbuss. Kanske inte så snygg men mycket praktisk. Taket hissas upp och där sover A sen sover jag och H inne i själva bilen där man kan fälla säten mm. Det finns kylskåp, spis och rinnande vatten. Det enda som saknas är egentligen en toalett. Vi löste detta genom att övernatta på parkeringen utanför Vreta kloster där det fanns en toalett utanför kyrkan. 
Efter frukost gick vi en runda och kollade på ruinerna till klostret och tog även en tur in i den fina kyrkan.

Fina ruiner...

En pergola är inte så dumt, kanske får bygga en här hemma någonstans. På denna växte det vildvin.

Fina detaljer i ett av rummen som hade använts till arbetsrum av nunnorna.

Kul att även sonen uppskattar att uppleva gamla ting.

Fin kyrka tycker jag. Vi tände ljus och tänkte på nära och kära som tyvärr inte finns kvar hos oss längre. Vi lade även en extra slant som tack för lånet av toaletten :-)

Fortsättning på resan kommer i nästa inlägg :-)
Katarina



1 kommentar:

  1. Så fin tur ni har varit på. Och vädret verkar ha varit med er. Ruiner är härliga ting tycker jag och kul att sonen också uppskattar det. Med våra barn är det svårare så det slutar alltid med att maken och jag får åka själva. :-)
    Ha det fint!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!