måndag 11 april 2016

Förändring

Hoppsan, glömde visst trycka på publicera...men nu kommer inlägget :-)

Oj, vad mycket det är som ska hända på en gång. Jag blir alldeles matt och får verkligen tala om för mig själv att 'var sak har sin tid' och allt behöver inte bli klart idag eller imorgon :-)

Här hemma fick "våra snickare" lite tid över och kom plötsligt på två dagars varsel. (De kanske kom fram ur vinter idet, hi, hi). Då var det bara att släppa allt annat och tömma ut så mycket som möjligt av möbler och prylar ur vardagsrum och matsal. Samt täppa igen dörröppningar för att undvika för mycket damm och ryk i övriga huset.

Samtidigt kom ett lass med 1000 liter gödsel, 1000 liter täckbark och en säck med kullersten.
Helgens prio får bli gödslet för växterna vill ju ha sin näring nu. Samtidigt är det ett tungt jobb så jag tänker varva med inomhusjobb för att vara snäll mot kroppen (ryggen).

Här är förebild på valvet in till matsalen. Här sitter vi när vi har kalas, vilket inte är så ofta men här är det alltid väldigt trångt och instängt. Alla måste ta om samtidigt och det blir väldigt varmt. Alltså blev lösningen att vi gjorde detta hål större då får vi ett helt annat flöde i rummet.

Här är hålet upptaget och vi har också fått två hål i golvet... :-) Nu ska golvet bytas så småningom för att få ett mer enhetligt golv på hela nedervåningen. Vi har målat spontgolv i kök och datorrum som ligger angränsande till dessa. Eftersom det gäller att passa på när snickarna har tid så tog vi även upp ett hål i den andra väggen som sitter mellan "finingångshallen" och matsalen. Här har jag hittat ett par gamla spröjsade pardörrar som ska sitta i det hålet.

Min dröm var ju också att det skulle vara timmerväggar bakom tretexskivor och div andra paneler. Ibland har man tur!! Det visare sig att det varit en dörr här tidigare och vi kunde bara ta upp och gör hålet lite större. Nu ska stockarna rensas från lera, isolering och smuts. Det får bli inomhuspyssel mellan gödselkörningarna...
Golvet inser vi att vi inte mäktar med just nu utan det får bli hösten och vinterns projekt. Renovera dörrar får också förpassas till framtiden. Nu vill jag ut i trädgården istället! 

Visst är dörrarna fina? Det satt en masonit över speglarna på ena sidan av dörrarna, tänk att nån tyckte att det var snyggare en gång i tiden... Blir en del jobb med dem men de kommer bli toppen när de är klara, dessutom är det ju kul jobb. 

Detta får bli mitt bidrag till veckans Blommig fredag som är förändring. Denna typ av förändringar älskar jag!! 

Trevlig helg alla och hoppas alla får fint trädgårdsväder!
Katarina



5 kommentarer:

  1. Mycket jobb, men fint blir det. Jag hittade en bok hos min mamma en gång, där det stod om hur man skulle modernisera sina dörrar. Precis - spika på masonite. / Britt

    SvaraRadera
  2. Kommer att bli sååå snyggt!! Mycket jobb med detaljerna, men med sådana dörrar helt klart värt det. Hoppas du visar mer sedan hur det blir. :)
    Hoppas det blir en fin vecka (så du kan fixa lite med det där du fick till trädgården).
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  3. Vilka fantastiska dörrar - kommer att bli superdupersnyggt !!
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Det kan man kalla förändring. blir fint, och härliga dörrar.
    Mycket jobb både ute och inne.
    Ha det fint / Marika

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!