torsdag 21 april 2016

Måla rostorn och punkblomma

Tänk vad ett års väder sliter på färg. Det var inte mer än ett år sedan jag byggde mitt rostorn och målade det med falu rödfärg och nu behövde det verkligen en påfyllning. På bilderna ser den nya färgen nästan orange ut men den mörknar och blir fin när den torkar. Gött att kunna bocka av "måla rostorn" på to-do-listan :-)

Skillnaden syns verkligen tydligt. Även staketet finns med på listan, för det behöver också målas om men det får bli en annan dag.

Jag gillar verkligen att måla med falu rödfärg, det är så enkelt och kräver ingen skrapning. Det är bara att borsta av lös gammal färg och slabba på. Fort och lätt, helt i min stil ;-)

Vilken punkare va!! För första året så blommar snart några av mina kejsarkronor, de luktar illa men är rätt snygga. Jag fick dessa av en mycket gullig STA-are från Floby som ledsnat på dem :-)

Pionerna har också kommit långt här i skön södervägg. (Gallret är höns- och fotbollsskydd)


I veckan har snickarna varit här och panelat väggarna på mitt orangeri. Nu kan jag äntligen sätta igång och måla så det kan bli klart därute någon gång. Tunna gardiner ska sys också för att stänga ute den starkaste solen.

Nu börjar det grönska i var och varannan rabatt. Jag tycker att detta är en sådan härligt period, när allt fortfarande ser prydligt ut i rabatterna. Snart växer det fort och utom kontroll...

I år har jag låtit gräs och löv ligga kvar i rabatterna eftersom det håller kvar fukten och blir fin jord så småningom. Inte så snyggt kanske, men praktiskt, och jag ska pröva denna variant i år. Mitt största problem brukar vara torkan så i år är det täckodling som gäller.

Önskar er alla en skön kväll och en härlig helg!
Katarina

3 kommentarer:

  1. Det ser verkligen prydligt ut. Sork och mullvad lär inte tycka om kejsarkronor, pga doften. Så det är säkert så. Jag har aldrig luktat på dem.
    Vilket orangeri!! Härligt. / Britt

    SvaraRadera
  2. Jag lät också lite löv ligga kvar i rabatterna men nu har jag rensat bort det och håller på och lägger på lite ny jord med gödsel i. Jag gillar också vår och försommar bäst när allt håller sig inom rimliga gränser och är snyggt. Ha en fin helg. Carita

    SvaraRadera
  3. Rostornet är jättefint! Jag ska också bygga ett. Så fort jag har kommit på var jag ska ha det och vad som ska växa på det...
    Ditt orangeri är fantastiskt fint! Vilket ljus det är därinne!
    Allt gott

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!