lördag 30 april 2016

Varmare vindar

Idag har det äntligen blivit lite värme ute. Istället för 4 grader så har det varit 14 grader, en klar förbättring och hela dagen har tillbringats utomhus. Dessvärre så passade vädret på att blåsa hårt, närmare 10 m/s, så det gällde att välja rätt sida om huset att jobba på.
Därför blev både magasin och garage (läs förråd eftersom någon bil absolut inte får plats därinne...) genomgångna och städade. Alltid lika skönt att få gjort detta inför säsongen och därinne var det lä :-)
Imorgon så lovar de lugna vindar och varma temperaturer så då blir det gräva av. 20 plantor av Avenbok har inhandlats och ska fylla på "häcken" runt den planerade lunden. Även ett nytt äppleträd råkade slinka med och ska även det planteras imorgon. Återkommer mer om detta efter planteringen.

Här står avenboksplantorna just nu och dricker så mycket vatten de orkar innan de ska i jorden imorgon. 357:- för 10-pack, det tycker jag var ett toppenpris.

För att detta hörn ska blir lite mindre skarpt har jag köpt en klematis som jag tänkte låta falla ner och täcka av stenarna. Vi får väl se om det blir som jag tänkt mig fram i sommar. Valet av klematis föll på 'Georg', han ska blomma från maj-oktober, bli ca 2 m och ha klockformade violetta blommor. Låter som det kan bli toppen här.



En vildkaprifol fick också följa med hem. Det är tur att kundvagnarna inte är större än de är för jag lyckas alltid fylla dem till bristningsgränsen. och det skulle bli fasligt dyrt annars. Denna söting var det rea på så det gick helt enkelt inte att motstå. Jag har en plan för vart den ska planteras för jag tror att en växt har dött, men den kan få några dagar till på sig att vakna till liv.

En söt Aurikel som fått nytt boställe. Jag tyckte den alltid såg så slokande ut där den stod innan (för mycket sol gissar jag) så den har nu fått flytta till en rabatt med enbart morgonsol och den ser ju ut att trivas utmärkt med det :-)

Jag var svängen om en kompis som har en loppis och gjorde detta fina fynd!! Nu ska jag bara fixa en skiva av nåt slag och hitta ett bra ställe att ställa det på. Kanske blir en skiva av betong eller grova slitna träplankor.

Till sist en liten ullig backsippa, sötast av alla i trädgården just nu!

Önskar er alla en härlig helg!
Kram Katarina


8 kommentarer:

  1. Hoppas du får fint trädgårdsväder till alla dina projekt. :) Backsippan var väldigt söt, kan bara hålla med.
    Önskar dig en fortsatt fin helg!
    Kram Kristina

    SvaraRadera
  2. En klematis som blommar från maj till oktober, låter väldigt bra. Fin är den också. Kaprifol är också fint. Och ditt symaskinsunderrede. Jag har också ett (fast Husqvarna förstås), men inne. Det har så fin skiva med måttband i intarsia. Så det får vara kvar inomhus. / Britt

    SvaraRadera
  3. Åh vilka faktorer fynd du har gjort!Jag hoppas för din skull att vinden mornar så det bli behagligare när du ska plantera häcken.

    SvaraRadera
  4. Åh vilka faktorer fynd du har gjort!Jag hoppas för din skull att vinden mornar så det bli behagligare när du ska plantera häcken.

    SvaraRadera
  5. Härlig tid nu när alla projekt man klurat på under vintern äntligen kan komma i gång. Här har det också blåst idag, men bara ljumma vindar som tur var. Härliga fynd du gjort:-)
    Titti

    SvaraRadera
  6. Vilken läcker färg på din backsippa och mycket på gång hos dig. Ska bli kul att se vad du hittar på med symaskinsunderredet.
    Trevlig helg
    /Anette

    SvaraRadera
  7. Så mycket fynd! Både häckplantor och symaskinsunderrede. Kommer bli urtjusigt! :-)
    Ang din fråga om höns. Faktum är att jag har bestämt mig för att avstå. I alla fall för tillfället. Det är möjligt att jag ger mig på det igen nästa sommar. De är ju fantastiska djur, men jag blev lite avskräckt av hur hårt de röda kvalstren gick åt de små stackarna.
    Må riktigt gott!

    SvaraRadera
  8. Så fina växter och roligt med nytt! Avenbok är ju bara en så fin planta och vilket bra pris. Får lust att åka ut och handla men var ska jag plantera det.....man vill liksom bara ha!
    Söt klematis och fin backsippa, färgen är otroligt läcker!
    Symaskinsunderrede hade vi två över från gamla huset men eftersom det var en norsk sömmerska och hennes man som köpte det huset så fick dom behålla dom! Gissar att du kommer att göra något fint av ditt!
    Agneta kram

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!