söndag 27 september 2015

Utökning och ny kompost

Igår fick vi ett ryck både jag och min sambo och fick gjort en hel del i trädgården. Oftast är det annars bara jag som får ryck i trädgården... ;-)
I takt med att trädgården växer så ökar också materialet till komposten. Allt hushållsavfall (förutom kött och fisk mm) komposteras också hos oss. Vi har länge haft två komposter att gå runt på men nu har vi insett att vi behöver tre. Det blir också bättre jord om den ena får ligga till sig ett år extra.
Sagt och gjort, sambon fick börja röja plats för en till. Några buskar och sly fick offra sig och så var platsen klar. Nu måste jag erkänna att vi inte går in för att få det så vackert som möjligt runt denna plats men ändå lite struktur och ordning. Helst hade jag ju velat ha snygga komposter men det är både dyrt och tar mycket längre till att få till... Några pallkragar som vi fått över från annat fick bli väggar. Dessa spikades ihop och sen klart!
Här är röjningen i full gång.

Inte så snyggt men fullt funktionsdugligt. Nu ska mitten-komposten täckas och bli till fin jord.

Såhär fint blir allt avfall så småningom, många maskar, gråsuggor och annat som jobbar hårt. Jag blir lika fascinerad varje gång, hur potatisskal, löv, ogräs mm kan bli jord på nytt. 


Själv tog jag gräsklipparen och ställde in den på högsta höjden. Tanken är att utöka trädgården med mer fint klippt gräsmatta. När vi flyttade in här för ca 10 år sedan så bestod hela trädgården av bara gräsmatta och förväxta, halvdöda äppleträd. För att få till lite rumslighet lät vi vissa delar av gräsmattan bli böljande ängar, Visst låter det tjusigt...det har i själva verket bara varit gräsdelar som fått växa fritt och som jag slått med lie nån gång per år. Nu har jag iaf mer och mer börjat få fram former, plantera nya träd i trädgården och försöker få fram nån slags struktur. 
Allt som är lite halvhögt är nu klippt en gång på högsta höjden. I eftermiddag när det hunnit torka upp lite mer ska jag köra av det igen på lägre höjd. Gojibär, fläder och aronia satte jag i denna del förra hösten. Till vänster ligger mitt försummade trädgårdsland som jag tänkt ta tag nästa år. Här ska komma upp ett kastanjestaket har jag tänkt för hönorna har upptäckt att landet är fullt av godsaker...

Förra helgen planterades ett bigaråträd i denna del. Hoppas på fina bär nästa sommar :-)

Önskar alla en skön dag!
Katarina



2 kommentarer:

  1. Jag är lika fascinerad som du över det här med komposter. Tänk att ogräs och skrufs kan bli sån fantastisk mylla! Klokt att täcka den över vintern, det ska jag också göra i år.

    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Kompost kan man inte få för mycket av, det gäller bara att ha plats för dom. Men det känn så bra när man kan ta av egen jord. Ha en fin vecka. Carita

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!