torsdag 13 augusti 2015

Röj och rens

I helgen fick jag ett ryck och började klippa ett gäng småbjörkar som växt upp som sly intill trädgårdslandet. De fyller en viss funktion iom att de ger lä och det kan behövas för här blåser mycket och därför vill jag inte ta bort dem. Nackdelen är att de dricker mycket och kommer bli alldeles för stora så småningom. Jag formklippte dem därför på vinst och förlust (vet ju att björkar egentligen inte ska klippas). Blir de superfula eller rent av dör så gör det inte så mycket, då tar jag bort dem helt.
Såhär såg de ut före, stort buskage. Inte klokt vad fort de växer upp...

Såhär blev det efter, lite mer struktur och ordning. (Tyvärr lite dålig bild eftersom solen flyttat på sig :-) )


När jag ändå var igång började jag röja runt jordkällaren. Här växer någon slags ros på båda sidor om ingången (samt massa annat skräp som körsbärsskott, brännässlor och gräs). På sidan växer en mycket taggig björnbär och längre bort nån självsådd falsk fläder, några askar mm.

Såhär blev det efter röjningen. Ska jordförbättra lite kring rosorna och lägga på täckbark. Björnbären ska ansas lite till men det var så många bär på vissa kvistar så jag inte iddes klippa av dem. Jag tar det efter skörden istället.

Trevlig kväll!
Katarina

4 kommentarer:

  1. Låter som ett taggigt och varmt jobb!
    Allt gott
    Anette

    SvaraRadera
  2. Björkansningen ser ju ut att ha blivit jättebra! Jag tror nog att dom kommer att ta sig och så får du klippa lite i dom igen och igen och igen. Men det är värdefullt med lite vindskydd. Och jordkällaren, så jättefin, jag hade kunnat ha den som mitt hus, helt bedårande! Vilken fin trädgård du har!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  3. Det blev superfint! Nog är det en befrielse att gå loss med häcksaxen och sekatören ibland. Nästan så att man inte kan hejda sig, utan bara vill klippa meeer hihi!

    Må så gott!

    SvaraRadera
  4. Jisses så du har legat i! Heja dig! :-) Och fint blev det också. Hoppas du har hunnit vila och njutit av resultatet.
    Må så gott!

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!