lördag 4 juni 2016

Sommar!!

Vilka härliga dagar vi har just nu. Igår var det nog rekord och det kändes som att man var vid medelhavet. Varma vindar och det var skönast att hålla sig i skuggan. Först vid 23-tiden blev det lite svalare, "bara" ca 21 grader. Det är bara att passa på att njuta så mycket man bara orkar för vi bor ju i Sverige och imorn kan det vara 10 grader igen... Dock har jag börjat längta efter lite regn men det ser ut att dröja. Jag vattnar mina sommarblommor och krukorna men det övriga får klara sig bäst det kan.
Nu följer en kavalkad av sommarbilder.

Rosa färgskala.

Tror detta är en pimpinellros. Jag har tagit skott hos min farmor och den sprider sig med rotskott. Först ut att blomma av mina rosor.

Tyvärr har jag gott om rosenstritar och igår gick jag över alla rosor med såpvatten. Idag var det betydligt färre vita flygfän så det verkar ha hjälpt.

Nån pion som växte här när jag flyttade in. Fantastiskt fin och underbar doft. Det verkar bli lite färre blommor i år än vad det brukar så jag får njuta av de som kommer.

Stenen är "krafsskydd" mot sprättande hönor. Hjälper ju lite iaf men nu verkar även fasanerna ha upptäckt att det finns godsaker under min täckning... Två dagar i rad har det varit sprätt i rabatterna på morgonen när jag kommit ut. Tyvärr har även nån lite sommarblomma åkt med i ivern.

Så himla söt liten näva.

Kantnepeta, allium och klintar. Fortfarande en del hål kvar att fylla så en tur till planskolan kanske jag måste få till :-)

Första irisen har slagit ut. De är så maffiga och fina, jag har även nån som ser ut att bli blå/lila och den har jag inte sett någon gång än så det ska bli spännande.

Såhär blev blomman på min ena pion som jag inte heller sett blomma förut. Det får ett stor ok.

Aklejor i massor, den lilla röda är en dvärgperukbuske. Hoppas verkligen att den ska trivas här. Den ville stå soligt och torrt stod det så det borde passa bra här.

Fler Aklejor i olika färger och former. Jag gillar dem verkligen och tycker de passar så bra här på landet.

Mitt blåregn har fått sin första blomma!! Inte så stor kanske men det blir fler och större nästa år hoppas jag.

Önskar alla en skön helg och en glad nationaldag!
Kram Katarina

6 kommentarer:

  1. Så mycket vackra blommor! Du har så fint i din trädgård.
    Ja, nog har det varit tokvarmt några dagar. IDag har vi haft något svalare - bara 24 grader mitt på dagen - men solen har skinit och dagarna är fantastiskt fina.
    Ha det fint!

    SvaraRadera
  2. Vilka härliga sommarbilder! Visst njuter man av värmen men det kunde allt få komma lite regn nu. För, som sagt, det man inte vattnar för hand behöver få sig en rejäl rotblöta nu.

    Må så gott!
    /Birgitta

    SvaraRadera
  3. Spännande! Mycket nytt och roligt som blommar. Men en liten extratur till plantskolan är ju aldrig fel☺☺☺
    Allt gott! Milla

    SvaraRadera
  4. Ååå, grattis till första blåregnsklasen! Så härligt du har det i trädgården med all blomning. En riktig njutning.
    Allt gott
    /Anette

    SvaraRadera
  5. Visst är det sommar:)) Söt blå regn! Gillar den vita maffiga irisen och tjusiga spaljen!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  6. Säger också grattis till blåregnet, du har underbar blomning att se fram emot när den blommar allt rikligare. :)
    Inte lätt med små fjädriga hjälpredor, hoppas fasaner och höns inte förstör allt för mycket hos dig.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!