lördag 27 februari 2016

Vårfeeling och lärkan

Vilken underbar dag det har varit! Kallt i luften med bara en svag vind och solen som värmer. Jag har varit ute nästan hela dagen och nu känner jag mig sådär skönt trött som man gör efter en heldag ute.
Fåglarna kvittrade ikapp och jag hörde den första lärkan. Då är våren snart här!!

Först åkte ett gammalt bord fram som jag ska ha i växthuset. Nu är det skrapat och jag behöver fixa till ett av benen som det var lite röta i. Sen är det bara att skrapa stolarna och måla alltihop. Fint kommer det att bli.
Vilken tur jag har som får så bra hjälp i trädgården med att skyffla ut allt ur rabatterna så jag har nåt att kratta tillbaka sen... ;-)

Här är Filip och Ros-Marie, denna lilla bruna dam har inte varit ute på länge. Inte sen jag råkade stänga ute henne i hönsgården en hel natt i höstas, vet inte varför hon inte hade gått in ihop med de andra och jag missade att räkna över dem...mycket dåligt samvete för detta. Kul att hon nu vågar sig ut igen.

Här är Tyra som för tillfället ser för rolig ut. Hon ruggar för fullt och det verkar som det bara är de vita fjädrarna som hon tappar för i vanliga fall så är hon nästan helt vit med några svarta inslag. Väldigt kal och tunn är hon i väntan på nya fjädrar, tur solen var varm.

Några små förskrämda vintergäck har letat sig upp men så mycket mer är det inte. Jag upplever nog att det är lite senare i år än i fjol?
Lönnen på framsidan fick sig en frisering. Jag försöker hålla denna liten i formen för annars blir det för mycket skugga. Otroligt vad den växer på en sommar.

Så är den klippt och det savade rätt mycket. Hoppas den klarar sig...Den ska nog egentligen klippas under JAS men det är enklare nu när det inte är en massa löv på och det är ju nu i sommar som jag vill ha den fina formen. Jag har gjort såhär förut och det brukar gå fint.

"Bra att ha" material som blev efter klippningen. De är sorterade i tre högar efter längd och kommer vara bra att ha i sommar när jag blir sugen på att bygga ett växtstöd. Resten malde jag ner i kompostkvarnen och lägger nog det som marktäckare i nån rabatt.

Trevlig och solig helg önskar jag er!!
Katarina



5 kommentarer:

  1. Så härligt med lite sol och trädgårdspyssel. En sådan dag längtar jag också efter. Här har vi fortfarande lite snö kvar.

    Ha en fin fortsättning på helgen.
    Elisabeth

    SvaraRadera
  2. Det verkar ha varit en härlig trädgårdsdag. Och hönsen verkar nöjda de också.
    Här är det alldeles för kallt för trädgårdspyssel. Kalla vindar, molnigt och nollgradigt. JAg får snällt vänta en eller två veckor till.
    Ha en fin söndag!

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig trädgårdsdag du verkar ha haft och med trevligt sällskap och sol dessutom. Har gått en runda i dag i trädgården och varit in i växthuset men än är det för kallt för att trädgårdera men snart så. Bra tips med klippning av trädet - skall nog testa på mitt plommonträd fast det inte är JAS.
    Ha det så gott !
    Kram/Isa

    SvaraRadera
  4. Trevliga vårsysslor. Jag är inte där än. Men det kommer väl. / Britt

    SvaraRadera
  5. Visst var det en fin lördag! Och jag kände likadant, så skönt att vara trött på rätt sätt i kroppen efteråt.
    Fina små hjälpredor du har, är så sugen på egna höns. Tar hand om höns i jobbet, men äggen är inte mina, känns lite trist ibland.
    Kram Kristina

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!