måndag 9 mars 2015

Såtider!!

Jag började egentligen redan i slutet av februari och då hade det kliat i fingrarna länge... Har verkligen fått stålsätta mig för att inte börja för tidigt eftersom jag vet att det lätt blir långa och rangliga plantor annars. 
Tänker att står det jan-feb på påsen så behöver jag ju inte starta 1 jan utan måste vänta minst till 1 feb...
28 jan kom därför de första fröerna i jorden :-)


Här är sålådor mm urdiskade så gott det gick. 
Har legat ute i uthuset hos hönsen och kaninen hela 
vintern så de var rätt dammiga och en hel del möss 
hade sprungit runt där och lämnat tydliga bevis.


Det var Moses brinnande buske, Stäppkål, Buskvallmo och helbladig klematis som var först ut i år. Av dessa var det bara klematisen som grodde så övriga har därför åkt ut i kylan för stratifiering. Nu har det ju blivit rätt så varma dagar men jag hoppas på att det räcker med kyliga nätter och så har jag placerat dem i norrläge för att hålla nere temperaturen.
Klantig som jag är råkade jag tippa omkull sådden med buskvallmo så de fröna ligger huller om buller i krukan efter det. Hoppas på att nåt vill gro ändå...


Helbladig klematis, bild tagen 28/2, en månad efter sådd 
och bilden till höger tagen 9/3. De växer till sig bra!


Sen höll jag mig ända till 1/3 innan jag sådde nästa omg. Då var det dax för mörkröd stockros (frön plockade från "granne"), Hängpetunia, Stor blomstertobak, Törnrosas kjortel och trädgårdsförgätmigej. Allt utom Törnrosas kjortel har redan grott.
Stockros och blomstertobak nio dagar efter sådd.

Petunia och trädgårdsförgätmigej nio dagar efter sådd. 
Förgätmigejen var mörker groende så den har haft ett 
mörkt lock över sig tills groddarna stack upp.


Petunia i suddig närbild...


Nu är frågan vart jag gör av alla små plantor som kommit upp. Vågar jag ställa ut dem i orangeriet kanske? Det är ju inte uppvärmt men jag kan ju plocka in dem över natten. Får funderar på det ett litet tag.

Tomat, gurka mm tänker jag köpa färdig plantor av i år. Tror inte det är värt jobbet att så själv utan tänker att jag får fina friska och starka plantor om jag köper dem istället. 

Kanske inte så intressant att läsa om men det är mest för min egen skull så kan komma ihåg vad jag gjort när och hur. Glömmer alltid av annars... :-)

Tack för idag!
Katarina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!