fredag 4 november 2016

Första snön!

Idag när vi vaknade var det vitt ute! Det blir ett sådant härligt ljus både ute och inne när världen kläs in i den vita dräkten. Alla ljud blir dämpade och jag kan känna ett slags lugn. Med ens börjar det rycka lite i "julpyntartarmen" men jag får hålla mig till tåls ett litet tag till...





Vi har under ett tag varit fullt upptagna med uppfräschning av vardagsrummet. Jag har länge gått och funderat på vad vi skulle göra med vår lackade ekparkett. Jag är inte så förtjust i den gula ton som den får och det passar inte in i vår inredning för övrigt.
Efter mycket velande föll valet till slut på att slipa av lacken och vitsåpa golvet. Ett val som vi hittills är mycket nöjda med. Rummet blev mycket ljusare och golvet är varmt och mjukt att gå på.

 Före slipning...
Hela möblemanget har fått knökat in sig i finhallen.

 Efter slipning och såpning. Kan erkänna att kroppen värkte rätt bra efter detta. Golvet kommer inte riktigt till sin rätt på bilderna. Ska se om jag kan ordna en närbild...

Nu är snart alla golvlister och stockväggen också målade. Jag ska tapetsera den lilla mittbiten i helgen och sen kan vi flytta tillbaka. Tur att jag hade en liten bit tapet sparad för den går inte att få tag i längre.

Önskar er alla en fin helg!!
Katarina

4 kommentarer:

  1. Så snyggt det blev! Tur att det går att förändra och ni slapp byta golv.
    Det börjar rycka i min arm också:))
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  2. Så fint det blev men vilket jobb ni lagt ner. Man blir glad när det blir som man tänkt sig eller bättre. Ha det fint. Carita

    SvaraRadera
  3. Så snyggt! Jag är inte heller så förtjust i den något gulaktiga tonen som ekgolv kan få, men ert blev ju jättesnyggt! Helt klart värt jobbet. Ha det fint!

    SvaraRadera
  4. Jättefint och bra mycket ljusare! Jag har också sådär gula golv, inge kul alls...
    Önskar dig en härlig helg!
    Kram från Titti

    SvaraRadera

Tack för att du tittade in och vill du lämna en kommentar blir jag så glad!